tirsdag 16. juni 2009

Lønn for strevet


Jeg kan ikke så mye om fotball, men jeg kan noe om forretningsdrift. Og når jeg nå leser at spillerne i norske tippeligaklubber ikke kan være med på et lønnskutt på 10-15 % fordi det ville innebære en lønnsnedgang på flere hundre tusen, forstår jeg at noe er fryktelig galt.

Jeg har ingen problemer med at en god fotballspiller tjener 10 millioner i året (ja, da jeg vet at Ronaldo og gjengen tjener mye mer enn det), men jeg har STORE problemer med at middelmådighetene belønnes med 2 millioner.

Så kan man si at ingen i eliteserien er middelmådigheter i norsk sammenheng, men da har man glemt at jeg har like enkel tilgang til oppgjør i La Liga eller Premier League, som jeg har til Start-Odd. Jeg sammenligner ikke Stabæks ”stjerner” med spillerne til Alta eller Ytre Enebakk. Jeg sammenligner dem med de beste i Europa. Og da blir nesten alle spillerne på norske lag middelmådigheter. Og, altså, jeg synes ikke de er verdt 2 millioner. Så enkelt.

Nå mener ikke jeg at staten skal regulere fotball-lønninger. Om rike onkler, blåøyde sponsorer eller svake ledere lar seg presse, så forstår jeg at spillerne utnytter situasjonen. Bevares.

Men nå har tydeligvis situasjonen endret seg dramatisk, og da må vi forvente at også spillerne forstår det.

Jeg kan som sagt lite om fotball, men jeg vet når jeg underholdes og når jeg kjeder meg. It is time for a reality check guys!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar