søndag 17. mai 2009

Takk Alexander. Jeg håper vi er oppgaven moden..


I skrivende stund sitter Alexander Rybak på flyet mot Norge og sin første æresbevisning på norsk jord, nemlig det at fire brannbiler spyler ned flyet. En ære som vanligvis bare tilfaller flykapteiner som skal gå av med pensjon. Vel.

Mitt anliggende er hva et MGP i Norge (les: Oslo) kan bety i markedsføringseffekt. For la det være klart, det er en betydelig mulighet for solid Norgesreklame.

Likevel hersker det en utbredt naivitet i tunge miljøer når det gjelder hvor enkelt det er å omdanne positiv omtale til faktisk besøkende turister. Det er ikke slik at ven natur og flotte norske kvinner i bunad gir strie turiststrømmer de neste 15 årene. Om det bare var så enkelt.

Skal dette bli en suksess så må profileringen bygge på og forsterke den profilen vi allerede har begynt å etablere, hele verdikjeden må fungere, og man må tenke langsiktig. For å si det kort.

Det betyr i praksis at det er Innovasjon Norge som må få det entydige lederansvaret for dette arbeidet, og ikke ad-hoc grupperinger med gode ideer og ditto talegaver. Om dette arrangementet, og da mener ikke kun selve finalen, presenterer Norge helt annerledes enn det Innovasjon Norge og deres partnere møysommelig bygger opp i våre viktigste markeder, har vi mistet en eventyrlig mulig for å forsterke vår langsiktige profil.

Dessverre viser erfaringene at det på ingen måte er gitt at det blir slik, men, you saw it coming didn’t you, med ny næringsminister og ny kulturminister på plass i høst, er i hvert fall jeg langt tryggere på at dette blir ivaretatt!

Takk Alexander for muligheten du har gitt Norge til å profilere seg! Nå får vi se om vi er oppgaven moden, eller om det koker bort i smålighet, amatørskap og/ eller kortsiktig idemakeri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar