søndag 31. mai 2009

Med Merkel skal Opel bygges!(?)








Det er nå klart at det canadiske selskapet Magna og den russiske banken Sberbank overtar aksjemajoriteten i Opel og Vauxhall. Selger er som kjent GM.

Tyske myndigheter med Angela Merkel i spissen stiller med lån og garantier på mer enn 50 milliarder NOK, og har i retur blitt lovet at ingen av de fire fabrikkene i Tyskland skal legges ned, og at maksimum 10 % av medarbeiderne kan sies opp. Slik jeg leser det har også Canadiske, Amerikanske og Russiske myndigheter fått ulike garantier fra de nye eierne.

Så da er vel alle lykkelige?

Vel, det må være lov å undres over hvorfor en bilfabrikkant plutselig skal bli en lønnsom affære når handlingsrommet, gjennom de garantiene de nye eierne har gitt, har blitt mindre enn de var tidligere.

De fleste av verdens bilfabrikkanter har noen fundamentale utfordringer som må løses gjennom innovasjon, kostnadsreduksjoner og en ny forståelse av hva markedet faktisk etterspør. Jeg er usikker på om politisk innblanding på dette detaljnivået bidrar til det.

Den politiske risikoen ved at disse selskapene, men alle sine ansatte og all sin symbolkraft, sendes til skifteretten er åpenbart for stor, både for Merkel og Obama.

Men jeg spør likevel, hadde europeisk og amerikansk bilindustri på lang sikt klart seg bedre i konkurransen mot asiatene dersom man hadde latt noen av aktørene gå konkurs?

Hva mener du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar