torsdag 16. juli 2009

Burde vi kanskje ta en Latvia?

30% av de statsansatte i Latvia må gå. Dramatisk selvsagt og mange tenker nok at det vil bety en betydelig reduksjon i hva statsadministrasjonen får gjort.

Jeg er ikke like sikker, og tror tvert i mot at det vil være noe å lære av denne eksersisen for andre statsadministrasjoner.

Alle organisasjoner har godt av å bli filleristet i blant, og de fleste blir det fordi plutselige markedsendringer eller andre ytre rammebetingelser endres. Det tvinger en til å tenke nytt, og oftere enn det motsatte kommer organisasjonen styrket ut av det. Min påstand.

Jeg har selv ledet noen slike prosesser hvor vi har blitt nødt til å gjøre kutt som "alle" anser som helt umulige å få til, men som viser seg ikke å være det likevel. (Og det har ingenting med meg å gjøre!)

Statsadministrasjonene er kanskje ikke de som oftest blir satt i slike stress-situasjoner, og over tid vil man da, som i enhver annen organisasjon, opparbeide strukturer, vaner og arbeidsmetodikk som gradvis reduserer organisasjonens effektivitet. Som i sin tur fører til rop om flere (skatte)penger for å få jobben gjort. Igjen min påstand.

Om 10 år har Latvia kanskje en av verdens mest effektive statsadministrasjoner som vi sender delegasjoner til for å lære.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar