fredag 3. juli 2009

Brustadpakker anyone?

Reiselivet består av svært mange aktører, og er en fragmentert næring. Om det kan kalles EN næring.

En bred arbeidsgruppe har nå kommet med sine anbefalinger til Næringsminister Sylvia Brustad, og hennes første tiltak, for å stimulere til et mer helhetlig turistprodukt, er å utlyse en konkurranse hvor hun inviterer grupper av aktører til å gå sammen om å søke å bli et regionalt nettverk. Premien er 600 000,- til to vinnere.

Brustad skal ha honnør for sitt engasjement og for at hun forsøker å incentivere aktiviteter som næringen(e) selv foreløpig ikke får til.

Likevel er det over tid bare næringen selv som kan løse dette. En vellykket markedsorientering krever tøffe prioriteringer, entydige beslutninger og en solid gjennomføringsevne. Et knippe aktører med ulike interesser som må diskutere seg frem til en omforent plan som alle (til nød) kan leve med, kan se bra ut på ministerens bord, men budskapet når neppe frem til Carlos og hans familie i Madrid.

God næringspolitikk er først og fremst å lage forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår, og så må næringslivet selv utnytte det markedspotensialet som finnes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar