søndag 5. juli 2009

Sarah for President 2012?


For alle som elsker Amerikanske presidentvalg, nyter man godt av at de ser ut til å bedrive ”constant campaigning”. Man har knapt rukket å sove ut rusen fra valgseieren før mediene (og politiske nerder) begynner å fokusere på neste runde.

Og det store spørsmålet nå er selvsagt, hvem blir Republikanernes kandidat? De som har vært halv-kandidater så langt har våknet opp i feil seng eller begått andre kjedeligheter. Få å snakke om egentlig. Men så har vi Sarah Palin da.

Om man i Norge ønsker å sette fart i et kjedelig familieselskap eller en litt daff fest, er det en sikker vinner å si: ”Jeg tror det blir Sarah Palin!”. Ønsker man å gjøre det enda mer spennende, kan man si: ”Jeg håper det blir Sarah Palin!”. Eller for de suicidale: ”Jeg har begynt å sette av 5 % av lønnen min som jeg skal sende til Sarah Palins kampanje så snart den er etablert”.

Nå har hun klart å sette seg selv i sentrum (igjen!) ved å trekke seg som guvernør i Alaska med noen tvetydigheter om at hun kanskje har større ambisjoner. (Eller er lei av alt som smaker av politikk)

Og det er noe med henne. Til tross for at hun som McCains VP kandidat ofte svarte ubehjelpelig og fremsto som alt annet et belest, har hun åpenbart en enorm vilje og kanskje også en god politisk nese. Hun har karisma og hun er en fighter. Viktige egenskaper som kan bringe en langt.

Jeg tror ikke Palin blir republikanernes kandidat, men vi har ikke hørt siste ord fra henne. Tror, håper og ønsker jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar