torsdag 26. november 2009

Københa..zzzz


Københavntoppmøtet om klima er en varslet fiasko. Mange ord og få forpliktelser ser ut til å være det alle venter. Dette selv om Obama nå har varslet sin ankomst de første dagene av konferansen.
En stor nedtur for miljøorganisasjoner, politikere og fagfolk som har satset stort på dette møtet.

For næringslivet derimot spiller det ikke så stor rolle om det blir suksess eller fiasko – om man skal være litt tabloid.

Ikke fordi at næringslivet ikke bryr seg, eller fordi de ikke har forstått at dette angår dem. Tvert imot. Sannheten er heller at næringslivet i toneangivende markeder allerede har begynt den omleggingen som de nasjonale politikerne snakker så varmt om.

Og det vil næringslivet fortsette med uavhengig av utfallet i København.

Se på Coca Cola, se på Dow Chemicals, se på Siemens – for å nevne noen profiler.

Det har de gjort, og vil gjøre av tre grunner:
1. Fordi lokale og regional myndigheter (for eksempel California) allerede har implementert nye og strengere lover og regler.
2. Fordi de vet at noe vil komme – om ikke i 2010, så helt sikkert innen få år.
3. Fordi det er forretningsmessig smart. (Flere kunder, nye markeder og/ eller lavere kostnader)

Selvsagt hadde en forpliktende global avtale i København vært å foretrekke, men man må ikke glemme at mens de store statsledere diskuterer, så er det faktisk mange som gjør noe. Alt står og faller ikke på København. Heldigvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar