torsdag 6. august 2009

When SV does it that means that it is not illegal


Jeg kunnet sittet på heltid og skrevet om SV og deres skatte- og næringspolitikk. Ikke fordi den er god eller innovativ selvsagt, men fordi den er, litt uparlamentarisk, helt på tryne. Men det ville nok kjedet både meg selv og de eventuelle leserne over tid.

Men litt må jeg kommentere. I Dagens Næringsliv i dag forklarer den alltid morske nestlederen Audun Lysebakken forskjellen mellom Arbeiderpartiets og SVs næringspolitikk. Og hør på dette:
”En aktuell problemstilling er Statoils omstridte oljesandprosjekt. Både i dette og andre spørsmål mener vi at det statlige eierskapet skal brukes mer aktivt til å styre selskapene. Her trenger vi et mer aktivt samfunnsansvar”.

SV skal altså flytte strategiske (og sågar operative) beslutninger i børsnoterte selskaper hvor staten har en eierandel, fra styrerommet til storting og regjering. Det må ha gått SV hus forbi at det å overkjøre øvrige aksjonærer på denne måten er FORBUDT. Men det er tydeligvis lov å begå lovbrudd så lenge det kan kalles samfunnsansvar og utføres av landets ledelse.

Jeg minnes de famøse ordene fra Richard Nixon i sitt møte med journalisten David Frost: “Well, when the president does it that means that it is not illegal”.
Fin gjeng.

Men et lite “Audungate” i løpet av valgkampen kunne jeg leve med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar