Tall fra alle kanter og hold viser det samme, det blir en elendig sommer for de som lever av turister som kommer til Norge. Vi snakker om minimum 20 - 30 % nedgang fra 2008, kanskje mer. For noen regioner og tettsteder, mye mer.
HSH varslet i går at turistnæringen er den næringen som er hardest rammet av den økonomiske nedturen. Tre av fem bedrifter har nedbemannet, og ledigheten har økt hele 60 %. Familieformuer vil forvitre og bedrifter gå konkurs.
Stortinget har bevilget mer penger til markedsføringen av Norge de siste årene, men vi er likevel en pygmé i det globale spillet om turistene. Vi ligger langt bort og oppleves som dyre, selv om det er en sannhet med modifikasjoner (overnattinger er for eksempel ikke spesielt dyrt i Norge). Uansett, perception is reality!
Næringen må nok ta en samling i bunnen og se hva som skal til for å komme videre. Markedsføringskroner er ikke alt.
HSH varslet i går at turistnæringen er den næringen som er hardest rammet av den økonomiske nedturen. Tre av fem bedrifter har nedbemannet, og ledigheten har økt hele 60 %. Familieformuer vil forvitre og bedrifter gå konkurs.
Stortinget har bevilget mer penger til markedsføringen av Norge de siste årene, men vi er likevel en pygmé i det globale spillet om turistene. Vi ligger langt bort og oppleves som dyre, selv om det er en sannhet med modifikasjoner (overnattinger er for eksempel ikke spesielt dyrt i Norge). Uansett, perception is reality!
Næringen må nok ta en samling i bunnen og se hva som skal til for å komme videre. Markedsføringskroner er ikke alt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar